بلاگ
درباره ما
تماس با ما

عوارض سمپاشی غیراصولی

کافه لید

نویسنده: کافه لید

دوشنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۱
بازدید۷۶۲نفر
زمان مطالعهزمان مطالعه:۱۰دقیقه
ضررهای سمپاشی خانگی

فرارسیدن فصل گرما، معضل هجوم حشرات موذی را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. یکی از دلایل مهم سمپاشی در این فصل، آسیب‌های جدی این حشرات به سلامت انسان است. وجود سوسک، موریانه، مارمولک و موش در محل زندگی، محیطی ناسالم و غیر بهداشتی را به همراه خواهد داشت. این حشرات با حرکت بر روی تمام سطوح، چه خوراکی و چه غیرخوراکی باعث می‌شوند تا میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در تمام سطح خانه، شرکت، رستوران و... پخش شوند. بنابراین برای از بین بردن این حشرات باید به فکر راه حل بود. یکی از مهم‌ترین راه حل‌های دفع این نوع حشرات، استفاده از روش سمپاشی‌ست.

بسیاری از مردم برای جلوگیری از هزینه اضافی، خود دست به سمپاشی محل میزنند و عواقب آن را در نظر نمی‌گیرند. اما توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که هزینه‌ی جبران خسارات وارد شده از سمپاشی غیر استاندارد و غیر اصولی، چندین برابر هزینه‌ی سمپاشی استاندارد است. به عنوان مثال یکی از موارد بسیار مهم، استفاده از میزان سم مناسب برای هر حشره است که برای این کار قطعا نیاز به کارشناسان حشره‌‌شناسی و سم‌شناسی است.

شاید سمپاشی به‌ نظر شما خیلی خطرناک به‌نظر نرسد و بتوانید خودتان در منزل یا محل کار انجام دهید  و هزینه مازادی پرداخت نکنید، اما حتما این را به خاطر داشته باشید که اگر  این کار اصولی انجام نشود می‌تواند صدمات غیرقابل جبرانی را به‌بار بیاورد. در این مقاله ما به بررسی ضرر و زیان سمپاشی‌های خانگی روی انسان‌ها، حیوانات، منابع طبیعی و...می‌پردازیم.

 عوارض سمپاشی خانگی بر روی انسان

سمپاشی غیر استاندارد، در افرادی با شرایط خاص مثل زنان باردار، کودکان، افراد مسن و یا افرادی با بیماری‌های خاص می‌تواند صدمات بیشتری را به همراه داشته باشد. به‌طور مثال سمپاشی سوسک، ساس، موریانه، کک، پشه و...هرکدام روشی خاص و زمان بندی خاصی را برای انجام دارد که باید طبق دستورالعمل‌ها و دوز سم مورد نیازشان انجام شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند استفاده از میزان زیاد سم یا استفاده از سم‌های با غلظت بالا باعث سرعت بیشتر از بین رفتن حشرات شود، اما این نکته را هم باید در نظر داشت که استفاده‌ی بی‌رویه از سم برای از بین بردن حشرات باعث مشکلات بزرگ و جبران ناپذیری ‌شود.

استفاده غیر اصولی از این سم‌ها از دو راه زیر به بدن انسان  وارد شده و صدمه می‌زنند:

  • از طریق مجراهای تنفسی
  •  از طریق روده بزرگ

 ورود سم از این دو جا به آرامی بدن را مسموم می‌کند. متخصصان پس از مطالعات بی‌شمار دریافتند که آفت‌کش‌ها باعث اختلال در مغز و ایجاد سلول‌های سرطانی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. همچنین بیماری‌های تنفسی مثل آسم، برونشیت و آسیب‌های مغزی از بدترین عوارض سمپاشی غیراصولی است. تاثیرات ناشی از سموم دفع آفات باعث بروز بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های زیر خواهد شد:

  • آسیب به سیستم عصبی
  • آسیب به سیستم تولید مثل
  • آسیب به غدد درون ریز
  • مسمومیت غذایی
  • تنگی نفس
  • سقط جنین
  • اسهال
  • بیماری‌های پوستی
  • تاری دید

در صورت جدی بودن این عوارض ممکن است فرد هوشیاری خود را از دست بدهد اما میزان تاثیر در افراد مختلف متفاوت است .

لازم به ذکر است که بگوییم اثرات این سموم در کودکان و نوزادان بیشتر دیده می‌شود و شامل جلوگیری از رشد آن‌ها می‌شود. تصورها این است که مواجهه با این مواد شیمیایی در دوران بارداری می‌تواند خطر به دنیا آوردن کودکان ناقص با مشکلات قلبی، شکاف‌های دهانی را افزایش دهد.

 تاثیر سمپاشی‌های غیراصولی روی حیوانات خانگی

استفاده‌ی مداوم و بیش از حد از سم، می‌تواند باعث آسیب رساندن روی حیوانات و یا حتی منجر به مرگ آن‌ها‌شود. انتقال سم بین انسان‌ها و حیوانات تقریبا یکسان است. انتقال می‌تواند از طریق لیس زدن بدن، دراز کشیدن در محلی که سم وجود داشته، آب آشامیدنی، مواد غذایی و آسیب به سیستم تنفسی باشد. عوارض سمپاشی می‌تواند برای حیوانات خانگی اختلالاتی چون تب، استفراغ (برخی حیوانات بعد از سه روز متوالی استفراغ جان خود را از دست می‌دهند)، افزایش ضربان قلب، اسهال، زیاد شدن آب دهان، تشنج و مشکلاتی در راه رفتن معمولی ایجاد کند که ممکن است تا هفته‌ها ماندگار باشد.

مضرات استفاده از سمپاشی غیراصولی روی طبیعت

مواجهه طولانی ‌مدت با مواد شیمیایی کنترل آفت، می‌‌تواند منجر به MCD (اختلال شناختی خفیف) و آسیب مغزی در طولانی مدت شود. این موضوع باعث می‌شود که کشاورزان و باغداران که در معرض این مواد قرار می‌گیرند مستعد این بیماری‌ها باشند. آفت‌کش‌های شیمیایی به عنوان آلوده‌ کننده محیط نیز شناخته شده‌اند. سمپاشی بدون آگاهی و بی‌رویه باعث می‌شود تاثیر آفت‌کش‌ها روی حشرات از بین برود، این می‌تواند منجر به کاهش کنترل آفات، آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و آسیب به گونه‌های غیر هدف، از جمله انسان شود.

سمپاشی بدون حضور کارشناسان نه‌تنها به سلامت انسان صدماتی را وارد خواهد کرد، بلکه به چرخه‌ی طبیعت نیز ممکن است آسیب‌های جدی واردکند. چند نمونه از این آسیب‌ها را در زیر مشاهده می‌کنیم: 

  • از بین رفتن کفشدوزک‌ها
  • از بین رفتن زنبورهای عسل
  • مسمومیت و تلفات دام‌ها
  • آسیب به خاک کشاورزی
  • آلودگی آب و مصرف کنندگان

یکی از عواملی که مردم را از سمپاشی منصرف می‌کند؛ بوی سم، لزوم ترک منزل بعد از سمپاشی و ریشه‌کن نشدن کامل حشرات است.

نگران نباشید ما در سمپاشی نوین تمام تلاشمان را برای کاهش دغدغه‌های شما انجام می‌دهیم. تیم ما با به‌کارگیری متخصصین در این زمینه و استفاده از بهترین روش‌ها، مانند: سم بدون بو، عدم نیاز به ترک منزل و ضمانت یکساله این اطمینان را به شما می‌دهیم که تجربه خوب و تضمینی را خواهد داشت.

سمپاشی نوین با استفاده از متخصصین سم‌شناسی و حشره‌شناسی با به‌کارگیری از بروزترین متدهای دنیا و استفاده از مواد 100% گیاهی بدون آسیب رساندن به شما، حیوانات و گیاهان سمپاشی را انجام می‌دهد. یکی از اصلی ترین نکات سمپاشی رعایت مسائل بهداشتی و حساسیت‌های سموم است که ما در سمپاشی نوین با تشخیص نوع حشرات و تعیین میزان سم با بالاترین کیفیت منزل یا محل کار شما را  عاری از هر گونه حشرات خواهیم کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید
ارسال پیــــام